Urdu Review, UO - Okara

اردو ریویو

Department of Urdu,University of Okara
ISSN (print): 2959-3956
ISSN (online): 2959-3964

Critical Views of Dr.Wazir Agha

  • Muhammad Amir Sohail/
  • December 31, 2022
Keywords
وزیر آغا،متن،قاری،قرات کا عمل،قاری کی اقسام
Abstract

Dr. Wazir Agha is one of   leading  critics  of   Urdu literature. He has provided excellent example of practical criticism from classical literature to modern literature. His great work is  ‘IMTZAJI TANQEED’ and ‘TAKHLIQI AMAL’. This   article focuses on his ideological critique, Especially text, creation, reader and process of reading. According to Wazir Agha, the reader reads the text and the text reads the reader. The reader is equally involved in the creative process. Text makes sense when read. The status of the reader, process of reading and what is text authority, these topic are included in this article. This article introduces new dimensions to Wazir Agha’s ideas.

References

      ڈاکٹر وزیر آغا ۔تنقید اور جدید اردو تنقید(کراچی:انجمن ترقی اردو پاکستان،2014ء)ص100

      ایضا،ص100    

      ایضا،ص101

      ایضا،ص102   

      ایضا،102

      ایضا،ص103    

      ایضا،ص103

      ایضا،ص104     

      ایضا،ص104

10۔    ڈاکٹر سرورالہدی۔شمیم حنفی تنقید کا تخلیقی آہنگ(راولپنڈی:صریر پبلی کیشنز ،2019ء)ص114

11۔    قدوس جاوید۔متن،معنی اور تھیوری(دہلی:ماڈرن پبلشنگ ہاؤس،2015ء)ص107

12۔     ڈاکٹر وزیر آغا ۔تنقید اور جدید اردو تنقید(کراچی:انجمن ترقی اردو پاکستان،2014ء)ص95 

  13۔  ایضا،ص84       

14۔    ایضا،ص84 

  15۔  ایضا،ص103

16۔    ڈاکٹر وزیر آغا۔معنی اور تناظر(لاہور:مجلس ترقی ادب،2016ء)ص192۔193

17۔     ڈاکٹر وزیر آغا ۔تنقید اور جدید اردو تنقید(کراچی:انجمن ترقی اردو پاکستان،2014ء)ص98

Statistics

Author(s):

Research Scholar, Punjab University, Lahore

Pakistan

Details:

Type: Article
Volume: 1
Issue: 2
Language: Urdu
Id: 64136a7f9337b
Pages 19 - 27
Published December 31, 2022

Statistics

  • 399
  • 76
  • 112

Copyrights

URDU REVIEW,Department of Urdu,University of Okara
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.